Chira trail

Stigning: 540 m
Nedstigning: 1785 m

Skjermbilde 2013-12-08 kl. 14.14.04

Beskrivelse: En variert tur med alt fra singletrack, grusvei, konglebonanza og asfalt. Den første delen av turen (som på kartet vises som stipla linje), er den desidert morsomste. Vær obs og hold øynene på stien da det er stor fallhøyde om du skulle finne på å bomme på stien. Enkelte steder er det også veldig løst og steinete. Her er det haisesong hele året, ha derfor ekstra luft i dekkene.

Transport: Fra vår base i Maspalomas tok vi buss nr 18 fra hovedstasjonen ved Faro (fyret nede i sentrum). Som resten av bussene på Gran Canaria, er det slettes ikke sikkert at du får med deg sykkelen i det hele tatt da det ikke er tilrettelagt for det. Du må derfor ikke ta det som en selvfølge, og heller være glad til om bussjåføren tillater seg å samarbeide. Vi gikk av bussen ved Cruz Grande.

Trøtte og fulle av forventning trappet vi opp på busstasjonen en tidlig morgen. Etter en hel del gestikulering med en spansktalende bussjåfør, fikk vi ta syklene inn i bussen og spenne de fast på kæppis-plassen mot at vi tok av forhjulet. Lite visste vi om at reisen opp til fjellene skulle utvikle seg til å bli bussturen fra helvette da vi måtte forsere et hundretalls hårnålssvinger med rimelig kort frekvens. Jeg, som ikke har vært bilsyk siden jeg var åtte år gammel, måtte kaste inn håndkleet fem stopp før vi egentlig skulle av da frokosten kom faretruende langt opp i halsen. Grønn i auan snubla vi ut av bussen og ble sittende i grøfta i lotusstilling i en times tid før vi klarte å bevege oss. Finfin start!

Knusktørr smalstisykling med et hint av furu. Til tider så tørr at det dannet seg støvsky og hindret sikt til den som sykla bakerst.

Magnus speider etter alternative ruter. Vi starta turen med å sykle en halvtimes tid i feil retning og på feil sti. Sti er kanskje ikke rette ordet i denne sammenheng da du trengte røntgenbriller og god luktesans for å kunne følge den. Det viste seg at vi (Magnus) hadde tatt av et kryss for tidlig, så sykkelstien etter noen meter utvikla seg til å bli en klatrerute gradert 5+. Davidsenkompasset var dermed oppfunnet, og er omtrent like bra kalibrert som kompasset til Jack Sparrow i Pirates of the Caribbean.

Jeg var første mann ut til å pungtere. Magnus gjorde det samme ikke mange minuttene etterpå. Ved å fylle mer luft i dekkene, klarte vi oss resten av turen uten å bli avbrutt av slangebytting og ufrivillige pauser.

Det var formidabel utsikt hele veien fra topp til bunn. Fjellene på Gran Canaria er undervurdert.

Det gikk ikke bare nedover, noe som var greit da man blir tidvis sliten i hodet og i hendene av å konstant være superfokusert.

Halvveis ned til sivilisasjon, og halvveis tom for energi. Det hjalp med påfyll av Oreos.

Det er viktig å ta seg tid til å nyte.

Rett før grusvei ble til asfalt, rulla vi forbi en gård med hester og diverse andre dyr med fire bein. Heldigvis var resten av turen asfaltsurfing, så vi rulla rett inn på pizzarestaurant i Maspalomas city før vi satte kursen hjem til hotellet.

3 thoughts on “Chira trail

1. Hei hei 🙂 kom over bloggen din da jeg og en kompis satt å googla sykling på Gran Canaria, mye festlig lesing og fine bilder! Vi er på Gran Canaria nå og syklet litt rundt oppi fjellene her. Vi har med oss egne fulldempere vi også, genial løsning. Vi har tatt utgangspunkt i turene til FreeMotion og kartet de selger der, men ikke fulgt noen guidede turer med dem. Om vi kommer oss opp i høyden i morgen er planen å prøve seg på Chira. Enten Tour eller Trail. Jeg ser dere syklet Trail-utgaven, så jeg tenkte å høre hvordan det var. Han jeg reiser med er en gærning ut av en annen verden som godt kunne syklet de mest tekniske stiene med en hånd på styret og den andre fiklende med GoPro-kameraet sitt, men jeg er vel en god del unna han, både teknisk og formmessig…Kanskje vanskelig for deg å si, men hvor teknisk vanskelig er egentlig Chira Trail? Har du lang erfaring med stisykling? Jeg regner med dere ikke bare fikk et spontant infall om å prøve nye nytt, snurret lykkehjulet og endte med stisykling på Gran Canaria 😉 Vi har desverre siste sykkeldag her i morgen, og om vi kommer oss opp blir det enten Chira Tour eller Trail 🙂

2. Madeleine says:

Hei Bernt! Jeg oppdaget kommentaren din i seneste laget, men jeg svarer likevel. Chira trail er noe teknisk enkelte steder, men det er ikke værre enn at man kan bære sykkelen om det blir for hårete. Det gjorde jeg. Stort sett er det fin flyt hele veien, spesielt likte jeg det siste partiet som gikk på steinete kjerrevei. Og ikke minst starten, som bestod av den smudeste singletracken jeg har sykla i hele mitt liv. Håper dere hadde et fint opphold på charterøya!